söndag 11 mars 2012

Random läsning 12-03-11


Om någon har missat det så gillar jag att läsa på fritiden. Eftersom jag känner mig lat vill dela med mig så kommer här ett par favoriter av veckans mysläsning och ett par sevärda videoklipp.

Riktigt spännande läsning om hur vi kan påverka vår hjärna att omprogrammera sig själv. Mental träning och mindfullness är riktigt spännande områden och jag ser fram emot den dagen jag har tid att nörda gräva ner mig ännu mer.


Khan Academy är en sida med en hel massa gratis föreläsningar om olika ämnen. Salman Khan använder sig av paint och bryter ned olika ämnen på ett lättförståeligt sätt.
I den här videon pratar han om skillnaden mellan korrelation och kausalitet. Att han väljer frukost som många kallar ”dagens viktigaste mål” (vilket är, beroende på, är fullkomligt skitsnack) som ämne är mycket uppfriskande.
Jag rekommenderar biologidelen på Khan academy skarpt för alla som är intresserade om hur människans inre fungerar.


Här är en föreläsning av Sal om hur Khan Academy blev till. TED talks är en sån där sida man kan spendera en massa tid på utan att känna att man slösat bort en minut av sitt liv.

Matt Perryman är awesome. Om du är intresserad av att bygga muskler, nörda ner dig i neuropsykologi eller tunga knäböj är hans blog rätt plats. I den här artikeln dissar han totalt idén om att kalorier inte är kalorier och att vi magiskt skulle bli feta av olika hormoner.

Jag nämnde Stuart Mcgill i ett tidigare inlägg. Här kommer en intervju med honom som är riktigt läsvärd. Varning! 50% av Tnations artiklar är reklam, 50% skitsnack och 50% är vettigt. Ta på dig din kritikerhatt innan du går in på den här sidan

Ben Bruno är ruskigt stark och väldigt påhittig med att göra nya sorters övningar. Här pratar han om hur han arbetade sig fram till sin styrka. Det gäller att fokusera på rätt saker. Påverka det du kan påverka, acceptera det du inte kan göra något åt och arbeta dig stegvis mot dina mål
Tidigare nämnda Tnation principer gäller fortfarande.
Vill du ha fler läsvärda artiklar så finns jag på facebook. Varning! Att bli vän med någon som studerar Biomedicin innebär att du riskerar att bli bombarderad med naken hud, extremt nördiga skämt samt bilder av STORA mängder mat. Du har nu blivit varnad.

Bonus!
Precis innan jag skulle posta så dök den här upp på facebook. Fantastisk läsning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar