torsdag 23 februari 2012

Hemmagjord pizzasallad


Att de flesta behöver äta mer frukt, bär och grönsaker är, förhoppningsvis, ingen nyhet.
Men i dagens samhälle är tidsbegränsningar och stress ett vanligt hinder för att göra en sallad till varje måltid.
Turligt nog kommer jag med den ultimata lösningen! Eller..En ganska bra lösning som räcker ett par dagar i alla fall.
Studentkök med enorm arbetsyta...
 
Ingredienser:

Ett vitkålshuvud
Salt
Peppar
Pizzakrydda
Olja, jag föredrar olivolja
Vinäger, jag föredrar äppelcider
Eventuella andra ”grönfärgade” kryddor (typ oregano, persillade etc)

Verktyg:

Skärbräda
Kniv
Matberedare, alternativt osthyvel och ett massivt tålamod
En stor skål, alternativt bunke
Kålen riven. Dags för lite smaksättning!
Instruktioner:
Börja med att skölja och skala av eventuella fula blad från kålhuvudet. Dela det i mindre bitar och strimla i matberedaren. Häll över i skålen efterhand som matberedaren fylls. När kålhuvudet är färdigstrimlat, strö salt, peppar samt pizzakrydda över vitkålen. Häll därefter över oljan och vinägern och blanda därefter runt.
Jag har ovanan att inte väga eller mäta upp kryddorna, vinägern eller oljan särskilt noggrant (läs: inte alls) men jag brukar räkna med ungefär 1g olja till 100g vitkål. Det är antagligen lite mer men vem orkar bry sig om sådana smådetaljer när hela kalaset landar på ca 30kcal/100g ändå?
Se till att täcka över salladen i kylskåpet ordentligt, gärna en bunke med lock men gladpack duger utmärkt. Vi offrar trots allt färskhet för smidighet här, trots vinägerns konserveringsegenskaper. En sådan här sats räcker i ca 4 dagar för mig som brukar äta ca 1kg frukt, bär eller grönt om dagen. Låter man den stå mycket längre blir salladen brun och illasmakande. Efter det är jag hyfsat trött på kål och fyller min gröna kvota med något annat, beroende på vad jag är sugen på.

Stekt potatis, grytbitar och kålsallad. Välförtjänt efter det enorma arbetet på detta inlägget

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar