lördag 25 februari 2012

Operation DÖDSBOLLAR


Jag har skrivit om mobilitetsträning för bröstryggen i ett par tidigare inlägg. Här kommer ett, för mig, gammalt verktyg jag glömmer bort och återupptäcker med jämna mellanrum. Ytterst ondskefullt och smärtsamt. Jag kallar det för... Dödsbolllarna!
Jag gillar dödsbollarna! för att de är så lätta att göra. De är också extremt billiga jämfört med "officiella" produkter.
*Dramatisk musik*


Tre oskyldiga objekt...
Vad är Dödsbollar!?
2 tennisbollar ihoptejpade som man lägger på olika ställen på ryggen. Detta för att skapa tryck på muskler och kotor för att minska muskelspänningar och öka rörligheten.

Hur gör man
Ta två tennisbollar och en rulle tejp. Som gammal fotbollsspelare har jag alltid eltejp hemma men silvertejp går utmärkt också. Jag gissar på att en massa lager systertejp funkar med.
Börja med att tejpa ett par varv runt båda bollarna så att de sitter ihop. Vira därefter en massa varv tills allt är täkt. Avsluta med att vira ett par varv över ”klyftan” som bildas mellan bollarna.

Hur ska jag använda mina nygjorda dödsbollar!?
Enkelt, du lägger dig på rygg och placerar dödsbollarna! så att klyftan hamnar över din ryggrad, alltså på muskulaturen som går jämte ryggraden. Därefter ser du till att du lägger så mycket tryck som möjligt på dem. Detta görs lättast genom att göra en liten chrunch över bollarna så att all tyngd hamnar på dem. Flytta bollarna upp eller ner, beroende på var du börjar, efter ett par tre repetitioner, eller så många du står ut med.
Binds ihopa...
Det fungerar utmärkt att placera dödsbollarna på muskulaturen i nedre ryggen. Skippa att göra fulla situps, av anledningar som jag kommer att skriva i ett framtida inlägg.

Det där var awesome smärtsamt att använda dödsbollarna! Vad gör jag nu?
Träna? Sätt dig framför datorn? Jag bryr mig inte om vad du gör så länge du utnyttjar din tillfälligt nyvunna rörlighet till att göra vaddetnuärdugör med en bättre hållning. Om du inte gör det och faller in i den vanliga slashashållningen så kommer du att förlora din nyvunna rörlighet.
"Stålmannenbröst" fungerar för de flesta. Bak med axlarna, upp med bröstet. Egentligen är det "ned och ihop med skulderbladen också. Men de flesta förstår instinktivt vad det innebär.

 Hur ofta skall jag använda dödsbollarna!?
Hur ofta ska du säga dödsbollarna!?
Och skapar smärta. Notera illrött painface.
Jag vet inte, det är en ganska kul grej att göra något så alldagligt som ett par ihoptejpade tennisbollar för något så dramatiskt som dödsbollar! Eller så är det för att upprepa detta tillräckligt många gånger för dig så att du faktiskt tar tag och skaffar dig ett par dödsbollar? Så hoppa upp ur datorstolen och leta upp ett par gamla tennisbollar och lite tejp. Nu.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar