söndag 29 april 2012

Vad som händer när jag får tillgång till ett riktigt kök: The Jake Cake

Som student sitter man ju inte riktigt på de bästa möjligheterna att laga mat i ett litet pentry. Men denna helgen åkte jag hem till staden alla kör förbi, Ljungby, för att fira mor mins födelsedag.
Eftersom jag tycker det är ganska kul att laga mat samt har legat på ett ganska hårt kaloriunderskott en tid såg jag detta som en möjlighet att få utlopp för lite matkreativitet.
Här kommer receptet på ett av helgens kulinariska äventyr, mer väntar.

Mammas födelsedagskaka

Originalreceptet snodde jag från min klasskamrat Jakob. Därför har jag bestämt mig för att kalla kakan för "The Jake Cake" -Carl Edition
Ingredienser:
55g ägg
90g äggvita
50g mellanmjölk
75g vaniljvassle
5g bakpulver
5g psylliumfröskal (i princip energifritt)
3g sötningsmedel
100g AXA rispuffar
1 äpple

Sätt igång ugnen på 175 grader.
Blanda ihop alla ingredienser utom rispuffar och äpple och rör ihop till en smet. Blanda därefter ned rispuffarna i smeten. Hacka äpplet och blanda därefter ned det i smeten.
Sprid ut tunt på en form med bakplåtspapper och sätt därefter in plåten i ugnen. Jag missade att ta tiden men jag tog ut plåten när ytan hade fått en lätt gyllenbrun färg.
Kakan kan ätas varm men rent anekdotiskt är den godare om den svalnat i kylen.

Energi för hela satsen: P 84,5g K 105,5g F 12,5g Kcal 890.
Kakan i hela dess härlighet.

Veckans awesomeläsning får vänta tills imorgon då jag, i min oändliga tankspriddhet lyckades glömma listan med veckans bästa texter i halmstad. Gör ert bästa överleva tills i morgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar