tisdag 17 januari 2012

3,5 minuters kotknäckande till en bättre hållning

Introduktion
Jag ska helt ärlig. Jag har absolut INGEN aning om hur denna studien hamnade i min läsmapp. Men jag är glad att den gjorde det för jag fick lite kvantifiering på något jag länge varit tvungen att bara acceptera. Jag hatar ”det är så” påståenden. I vilket fall så behövs det lite bakgrundskunskap för att förstå vad som hände i denna studien.


Röd markerar nedre delen av m. TrapeziusVår bröstrygg (fancyspråk: Thorax) består av 12 ryggkotor som börjar i höjd med första revbenet och slutar i höjd med det sista.
Bröstryggen är den del av kroppen som tenderar att bli tight och orörlig på grund av för mycket sittande. Vädligt många har problem med att ”brösta upp sig” ordentligt, eller att extendera bröstryggen. Detta påverkar bland annat skulderbladens rörlighet och därmed axelledens rörlighet och position. Detta för med sig en hel drös med problem för axlarna framför allt. Bland annat blir nedre trapezius svagare för att den är konstant utdragen. Övre traps blir stel eftersom den konstant blir kontraherad. Detta är en del av problemet med inåtroterade, framåtskjutna axlar som man ser överallt på gymmen. I vilket fall så hittade jag en trevlig studie som tittar på en del av det här problemet.


The Effect of Thoracic Spine Mobilization On Lower Trapezius Strength Testing


Abstract:
Evidence has shown that muscle strength and function become altered due to motion restrictions. Strengthening muscles with traditional therapeutic exercise will not be completely successful unless inhibition is removed by restoring normal joint mechanics. This study investigated the effect of Grade-IV thoracic spine mobilizations on lower trapezius strength testing in normal subjects. The mobilization for the treatment group (n=20) consisted of posterior-anterior (P-A) oscillations performed from T6-T12 at each segment's end range (Grade-IV). This technique is aimed at restoring normal joint play. The control group (n=20) received a Grade-I mobilization consisting of P-A oscillations performed at the beginning of the joint's range, which is not expected to have articular reflexogenic effects. Before and after the mobilizations, isometric muscle strength of the lower trapezius was measured using a Nicholas Manual Muscle Tester. An independent group t-test comparing the groups demonstrated a statistically significant effect of thoracic spine mobilization on lower trapezius strength testing (P<.05).


Vad gjorde man?
Man rekryterade ett antal studenter som hade dålig thoraxextension, de som hade ont excluderades dock. Jag hoppas att de blev skickade till sjukgymnast. Man gjorde ett test på nedre trapsens förmånga att dra ner och ihop skulderbladen när man hade händerna över huvudet i en liggande position.
Därefter fick två massörer trycka på de nedersta 7 thoracal kotorna. Den ena gruppen (kontroll) fick en lättare mobilisering och den andra fick spendera 30 sekunder i maximal extension för varje segment. Jag är inte jättebekant med manuell mobilisering men jag vågar mig på att kalla denna grupp för ”Smärtgruppen”
Därefter mätte man nedre trapsens förmåga att generera kraft igen.



Vad hände?
Kontrollgruppen gjorde en marginell ökning (0,2%) som lika gärna kunde ha varit en slump. Däremot gjorde smärtgruppen en ökning med 6% av sin styrka. Inte helt fel efter 3,5 minuters arbete.


Diskussion
Jag har egentligen inte så mycket att säga om styrkor och svagheter så jag gör allt till en diskussion. Jag har för lite kunskap om manuell terapi för att säga något om protokollet. Testutrustningen som användes var validerad och hade god reliabilitet. Detta var bara akuta effekter av mobiliseringen. Hur lång tid det tar för thorax att återgå till sin gamla stelhet vet jag inte men jag misstänker att man hade behövt hammra på detta dagligen för att få någon långtidseffekt.
Ett par testpersoner i smärtgruppen fick en minskning i styrka vilket antyder att deras kassa hållning inte hade så mycket med thoraxrörlighet att göra. Däremot tror jag det handlar om att de var såpass svaga i nedre traps att de hade behövt lite aktivering. Denna gissning kommer sig av att de som inte blev starkare tenderade att vara svagast redan från början. Kan vi gissa att en person med över genomsnittlig styrka, men med dålig hållning får ut ännu mer av något liknande?



Praktiska applikationer
Som student vägrar jag betala stora pengar för att få massage eller lite kotknäckande. Däremot kan vi få fram lite liknande effekter med lite hemmabygge och mindre investerande än 2-500kr/timme för en massage.
Enter: The Painkit.
Jag lämnar er med denna cliffhanger tills nästa inlägg. Bilder och ”hur gör man” utlovas.


Referenser
Liebler, E. J., Tufano-Coors, L., Douris, P., Makofsky, H., McKenna, R., Michels, C., Rattray, S. The Effect of Thoracic Spine Mobilization On Lower Trapezius Strength Testing. Journal of Manual & Manipulative Theroy. Volume 9, Number 4, 2001 , pp. 207-212(6)


http://www.ingentaconnect.com/content/maney/jmt/2001/00000009/00000004/art00005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar