tisdag 24 januari 2012

Chrille säger: Skaffa personligt anpassat träningsprogram


Se till att få ut det mesta av träningen, det är du värd och det behöver du! 

När man som jag är studerande och särskilt i mitt fall då mina studier, mitt intresse och hela min vardag kretsar omkring hälsa och hur man tar hand om sig själv, så är det lätt att få en sned bild av hur träning och hälsa prioriteras av andra personer. Det man måste få in i skallen är att merparten av de man träffar på inte har förutsättningarna för att prioritera på detta sätt. Om du inte är i samma situation som jag så kommer din träning med största sannolikhet komma betydligt längre ner i din lista över prioriteringar. Och det är okej! Tiden räcker inte till för alla och allas vardag ser inte likadan ut. Detta innebär dock inte att din träning och hälsa är mindre viktig, tvärt om.

När jag började träna gjorde jag det precis av samma anledning som 9 av 10, för att jag ville förändra mig och komma i form igen efter en längre svacka. Gymnasietiden och de närmsta åren efter var inte de mest gynnande för min estik eller mitt fysiska välbefinnande för att uttrycka det milt. Jag blev inskolad på basic träning av en god vän som precis fått sin PT-licens och jag tror jag har honom att tacka för var jag är idag, inte bara beträffande träning utan med hela mitt livsstilsval. TackVictor!

För gemene man innebär träning och motion ett inslag i vardagen som får passas in där det finns utrymme. Tänk dig vardagen för Ulla, medelålders kvinna med två barn och kontorsarbete. Hennes vardag skulle kunna se ut något sånt här: Klockan sex ringer morgonklockan, upp och läsa tidningen till morgonkaffet, väck ungarna, iväg med dem till dagis. Stressa iväg till jobbet och spendera merparten av dagen sittandes i stolen. Fyrtiofem minuter att ”koppla av” under lunchen. Tillbaks till arbetet, hämta ungarna klockan fyra, åka hem, Stressa iväg till gymmet för att hinna med dubbelpasset av Spinning och Bodypump. Hem igen för att äta middag följt av lite hemarbete och förberedelser inför morgondagen. Ned med ungarna i säng och därefter en sista timma i soffan framför TVn. Klockan 11 är det läggdags. Men Ulla somnar inte innan tolv. Klockan sex nästa morgon ringer larmet och så börjar vi om.



Poängen är att den egna hälsan i de flesta fall inte får särskilt hög prioritet i vardagen. Och detta är förståeligt även om det inte är fördelaktigt! Folk prioriterar olika och speciellt när det finns barn med i bilden. 
Det som är viktigt att förstå är dock att kvalitén på träningen och den tiden som investeras i din egen hälsa kommer att återspeglas av kvalitén på ditt fysiska och psykiska välbefinnande.

Självklart ser inte allas liv ut som Ullas, men jag tror att de flesta kan se vart jag vill komma. Hur mycket tid lägger vi faktiskt på att förbättra vår hälsa? Kan vi prioritera annorlunda för att få ut mer tid att lägga på den egna hälsan och kan vi använda den tiden till att utföra kvalitativ träning för att må bättre?

Får att återkomma till Ulla så har hon på sin höjd en till en och en halv timma per dag att undvara till träning. Någon timma innan middagen och kanske några minuter efter lunchen. För mig känns det självklart att en person med så lite tid och ett så tight schema ska få ut så mycket som bara möjligt av den tiden denne kan undvara. 

För att göra en lång historia kort: Kanske ersätta spinningen och Bodypump passen med personligt utformade träningsscheman som stärker Ullas funktionella fysik (vill ni ha en definition på vad jag anser vara funktionellt kan ni läsa mera här) istället för att utöka den fullspäckade vardagen med träningsformer som lägger ytterligare stress på kroppen och lätt kan ersättas med personligt anpassade träningsscheman för att tillmötesgå de kraven som ställs och nå de resultat som eftersträvas. 

Exempelvis: Tror ni Ulla har mer nytta av att kunna cykla i varierande tempo i 50 minuter än att kunna böja sig ner och lyfta upp sina barn?

Har budskapet gått fram? Mitt råd är simpelt; anställ en personlig tränare och se till att du kan lita på denne. Investera i din egen hälsa, det kommer du tacka dig själv för!

Jag kommer inom en snar framtid göra ett kortare inlägg om vilka egenskaper jag anser att du som konsument ska leta efter när du ska anställa en Personlig tränare. Du köper faktiskt en tjänst och därför har du rätt att ställa krav! 



1 kommentar:

  1. Jag håller ju helt med i dina poänger! Ett träningsprogram anpassat efter dina förutsättningar och din tillgängliga tid kommer alltid att trumfa det generella gruppasset på gym.

    Men.. Medelålders kvinna med två barn på dagis? Vad är medelålder för dig? :D

    SvaraRadera