fredag 27 januari 2012

Personlig kiropraktor: Min polare Tennisbollen


Som jag skrev tidigare så gav 30 sekunders manuell mobilisering av T6-T12 en markant ökning i nedre trapsens styrka.

Men som student vill jag inte lägga en massa pengar på att låta en främling trycka på min rygg för dyra pengar. Så den uppenbara lösningen är en tennisboll!

Vem snodde jag konceptet av?
Kelly Starlet från Mobility WoD. Ja, en crossfit sida. Kelly är dock enormt duktig på mobilitet och kommer på med nya, intressanta lösningar som kan appliceras på en rad situationer.

Pre-test
Testet
Släng upp händerna över huvudet till den punkten där det känns naturligt att stanna. Det går att pusha mer men risken är ganska stor att du inte skulle känna dig helt komfortabel att arbeta i det absoluta slutet av rörligheten. Stå med ryggen mot en fast punkt (se bild) och se till att dra ned dina revben med magen! Vi vill inte ha något fuskande i ryggen. Samma sak med rumpan, spänn den och lås höften.
Dagen till ära kommer jag in helt kall efter att ha haft 2 timmars psykologiföreläsning i en sal med alldeles för lite benutrymme och förfärliga ryggstöd. Det behöver inte förklaras att jag inte var helt redo att gå in och köra ett överkroppspass utan lite uppvärmning.

Vad gör man?
Lägg dig ner på golvet och placera en tennisboll precis till sidan om din ryggrad i höjd med underkanten på ditt skulderblad. Din arm skall vara lyft rakt framför dig för att flytta undan skulderbladet.
Applicera därefter tryck genom att pressa ned dig i marken med hjälp av magen och rumpan. Är du lika dum badass som jag, ta en vikt (medicinboll och kettlebells är passande till detta) och lägg på ännu mer tryck.
Lätta på trycket och flytta bollen uppåt eller nedåt beroende på var det känns mest. Detta kallar Kelly för ”infromerad freestyling” . Konceptet går ut på att du letar upp det område där det känns värst och spenderar lite tid där. Om vi får muskler att slappna av, bindvävsknutar att lösas upp eller lossar på lite halvstelnade leder spelar egentligen ingen roll. Gör det ont så funkar det!
Tennisboll under skulderbladet

Post-test!!
Testa igen!
Om det inte är någon förändring så finns det två möjligheter. Antingen gjorde du fel (troligt) eller så har du helt fantastiskt rörlighet i bröstryggen.

Jag avsäger mig allt ansvar om du gör något dumt! Skillnaden mellan ont och smärta
Detta kommer med stor sannolikhet att göra ganska ont! Om det blir för jobbigt. Sluta.
Om armen domnar. Sluta.
Om du inte kan andas för att vikten på bröstet är för tung. Sluta.
Inse att det är skillnad på ont och smärta. Ont är när man kämpar sig upp för backen med hjärtat i halsgropen eller när man bara har ”En repetition till” och gör tre.
Smärta är när något går sönder eller du är på väg till sjukhus.
Ont kan man, periodvis arbeta sig igenom. Smärta undviker vi till varje pris!

Alternativa medel.
Triggerpoint: Mycket hårdare och snäppet bättre än en tennisboll. Mycket dyrare dock och därmed extremt överskattad om man inte ska se professionell ut, i mina ögon.
Lacrosse boll: Jag har inte provat lacrossebollar något än men mina källor säger mig att det funkar utmärkt för andra områden av kroppen.
Golfboll: Lite för liten och lite för hård men det går om man inte har några andra alternativ.
Hundleksaker: Jag köpte en tuggboll för 25 kronor. Den blev dock sliten väldigt fort. Och det utan att jag tuggade något på den! Kan dock vara kvalitén på just den bollen jag köpte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar